Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 02"
Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 02"
01. Namakan alat keselamatan yang terdapat dalam ‘Loss Prevention System (LPS) ?A. Analisis Keselamatan Kerja (JSA)
B. Penilaian Sendiri Prestasi Keselamatan (SSPSA)
C. Pemerhatian Pencegahan Insiden (IPO)
D. Semua Jawaban Diatas
02. JSA adalah document aktif yang perlu dikemaskini apabila :
A. Terdapat ‘HAZARD’ baru atau ‘HAZARD’ yang tidak dirancang ditemui dilokasi tempat kerja
B. Apabila keadaan atau suasana kerja berubah (Contoh : Perubahan cuaca)
C. Terdapat perubahan ahli kumpulan kerja
D. Semua jawaban diatas
03. Apakah yang anda faham mengenai ‘Penilaian Sendiri Prestasi Keselamatan’ (SPSA) ?
A. Borang untuk melaporkan perbuatan yang tidak selamat, Keadaan yang tidak selamat, Isu keselamatan dan idea keselamatan anda
B. Alamat untuk mengenal pasti punca sebenar (Root Cause) insiden
C. Proses tiga langkah penilaian ‘HAZARD’ dan resiko
D. Pemerhatian pekerja menjalankan aktiviti kerja normal yang sistematik dan ‘Pemerhati’ akan mendokumenkan semua perbuatan atau keadaan yang ‘Dipersoal’ (QUESTIONABLE) yang bercanggah dengan prosedur tetap.
04. SPSA adalah keadaan tiga langkah berfikir untu mengenal pasti ‘HAZARD’
A. 1. Buat kajian 2. Buat analisa 3. Bertindak
B. 1. Buat analisa 2. Buat kajian 3. Bertindak
C. 1. Bertindak 2. Buat analisa 3. Buat kajian
D. 1. Bertindak 2. Buat kajian 3. Buat analisa
05. IPO yang baik ialah IPO yang mempunyai ‘DIPERSOAL’ (Questionable) Dimana ‘Pemerhati’ mengambil masa untuk mengenal pasti kawasan berpotensi untuk dipertingkatkan dan member maklum balas kepada yang ‘Diperhati’
A. Benar
B. Salah
06. ______ Adalah salah salah satu alat keselamatan yang digunakan untuk melaporkan teguran yang membina, Keadaan yang tidak selamat, Cadangan keselamatan ?
A. IPO
B. JSA
C. SPSA
D. UCUX
07. Apa itu ‘U-See U-act (UCUX)’ ?
A. Alat untuk melaporkan perbuatan yang tidak selamat, Keadaan yang tidak selamat, Isu keselamatan dan idea keselamatan anda
B. Alat untuk mengenal pasti punca sebenar (ROOT CAUSE) insiden
C. Proses tiga langkah penilaian ‘HAZARD’ dan resiko
D. Pemerhatian pekerja menjalankan activity kerja normal yang sistematik dan ‘Pemerhati’ akan mendokumenkan semua perbuatan atau keadaan yang ‘Dipersoal’ yang bercanggah dengan prosedur tetap
08. Yang manakah diantara senarai dibawah, BUKAN factor utama punca kemalangan dalam operasi marine ?
A. Gagal dalam mengenalpasti bahay sebelum dan semasa mengendalikan tugas
B. Setiap individu berani mengambil resiko terhadap diri sendiri
C. Tiada siapa menegur atau memberhentikan opersi kerja yang tidak selamat
D. Sentiasa menggunakan UCUX sebelum memulakan kerja
09. Apakah diantara berikut, Manakah BUKAN tanggung jawab anda semasa bekerja diatas kapal ?
A. Memahami tugasan anda sebelum melakukan tugas – Jika tidak pasti Tanya
B. Menggunakan peralatan yang sesuai dan selamat dan tugasan yang diberikan
C. Memberikan perhatian semasa menjalankan tugas
D. Tidak meminta pertolongan rekan sekiranya pekerjaan tersebut memerlukan lebih dari pada seorang pekerja
10. Apakah yang anda faham mengenai “STOP WOR” dalam operasi marin ?
A. Dalam apa jua keadaan tidak selamat, kapten dan anak kapal mempunyai kuasa untuk menghentikan operasi
B. Pekerja EXXON MOBIL / wakil yang boleh memberi arahan kepada Capten kapal / anak Kapal untuk bertindak sebaliknya
C. Kapten Kapal seharusnya menghentikan operasai, mengkaji semuala keadaan dan hanya meneruskan operasi apabila keadaan kembali selamat
D. Semua jawaban diatas
11. Apakah yang TIDAK perlu dilakukan semasa operasi kargo diluar pantai ?
A. Adalah diwajibkan untuk mempunyai seorang “Signal Man” dan dua orang “Deck Hand” untuk menolong operasi pemunggahan
B. Memastikan “Tagline” berada dalam keadaan baik semasa operasi
C. Jutera yang bertugas mestilah memastikan komunikasi diantara deck dan crene operator jelas dan mudah di pahami
D. Memberhentikan operasi kargo jika keadaan tidak selamat
12. Apakah yang PERLU dilakukan sebelum melakukan operasi pemindahan minyak (Bunkering)
A. Merujik kepada JSA atau / dan checklist
B. Memeriksa keadaan hos dan “Coupling”
C. Memastikan alatan mencegah kebakaran berda berdekatan sebelum operasi pemindahan minyak dijalankan
D. Semua jawaban diatas
13. Merokok diatas kapal hanya dibenarkan di ?
A. Di dalam “Kabin”
B. Kabin penumpang (Passenger Lauge)
C. Kawasan merokok yang dibenarkan
D. Bilik Engin (Engine Room)
14. Bagaimanakah cara anda menerima suatu teguran ?
A. Menerima nasihat dalam keadaan marah
B. Membri tahu orang itu bahwa anda mempunyai pengalaman yang cukup untuk mengendalikan keadaan tersebut
C. Berterima kasih kepada orang tersebut diatas sikap prihatinnya
D. Tidak dapat menerima pengalaman orang lain yang berkemungkinan membawa kea rah yang salah.
Baca Juga:
- ALAMAT PERUSAHAAN KAPAL SUPPLY MALAYSIA
- Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 01"
- Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 03"
- Bagaimana Cara Kerja Towing Approval Survey Kapal AHTS
- ISTILAH - ISTILAH ANCHORE HANDLING
- MACAM MACAM JANGKAR KAPAL
- OFFSHORE (Marine Safety & Competency Assessment)
0 Response to "Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 02""
Post a Comment