Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 01"
Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 01"
1. Tiada siapa tercedera’ adalah visi keselamatan EXXON MOBIL.A. Benar
B. Salah
2. Namakan alat keselamatan yang terdapat dalam ‘Loss Prevention System (LPS) ?
B. Penilaian Sendiri Prestasi Keselamatan (SSPSA)
D. Semua Jawaban Diatas
3. JSA adalah document aktif yang perlu dikemaskini apabila :
A. Terdapat ‘HAZARD’ baru atau ‘HAZARD’ yang tidak dirancang ditemui dilokasi tempat kerja
B. Apabila keadaan atau suasana kerja berubah (Contoh : Perubahan cuaca)
C. Terdapat perubahan ahli kumpulan kerja
D. Semua jawaban diatas
4. Apakah yang anda faham mengenai ‘Penilaian Sendiri Prestasi Keselamatan’ (SPSA) ?
A. Borang untuk melaporkan perbuatan yang tidak selamat, Keadaan yang tidak selamat, Isu keselamatan dan idea keselamatan anda
B. Alamat untuk mengenal pasti punca sebenar (Root Cause) insiden
C. Proses tiga langkah penilaian ‘HAZARD’ dan resiko
D. Pemerhatian pekerja menjalankan aktiviti kerja normal yang sistematik dan ‘Pemerhati’ akan mendokumenkan semua perbuatan atau keadaan yang ‘Dipersoal’ (QUESTIONABLE) yang bercanggah dengan prosedur tetap.
5. SPSA adalah keadaan tiga langkah berfikir untu mengenal pasti ‘HAZARD’
A. 1. Buat kajian 2. Buat analisa 3. Bertindak
B. 1. Buat analisa 2. Buat kajian 3. Bertindak
C. 1. Bertindak 2. Buat analisa 3. Buat kajian
D. 1. Bertindak 2. Buat kajian 3. Buat analisa
6. IPO yang baik ialah IPO yang mempunyai ‘DIPERSOAL’ (Questionable) Dimana ‘Pemerhati’ mengambil masa untuk mengenal pasti kawasan berpotensi untuk dipertingkatkan dan member maklum balas kepada yang ‘Diperhati’
A. Benar
B. Salah
7. ______ Adalah salah salah satu alat keselamatan yang digunakan untuk melaporkan teguran yang membina, Keadaan yang tidak selamat, Cadangan keselamatan ?
A. IPO
B. JSA
C. SPSA
D. UCUX
8. Yang mana satu alat LPS yang digunakan untuk menentukan punca sebenar (Root Cause) sesuatu kemalangan atau hazard ?
A. Penyiasatan insiden
B. UCUX
C. SPSA
D. IPO
9. Penyiasatan insiden adalah adalah untuk mencari salah pekerja
A. Benar
B. Salah
10. Apa itu ‘U-See U-act (UCUX)’ ?
A. Alat untuk melaporkan perbuatan yang tidak selamat, Keadaan yang tidak selamat, Isu keselamatan dan idea keselamatan anda
B. Alat untuk mengenal pasti punca sebenar (ROOT CAUSE) insiden
C. Proses tiga langkah penilaian ‘HAZARD’ dan resiko
D. Pemerhatian pekerja menjalankan activity kerja normal yang sistematik dan ‘Pemerhati’ akan mendokumenkan semua perbuatan atau keadaan yang ‘Dipersoal’ yang bercanggah dengan prosedur tetap
11. Penyemakan semula “Analisa Keselamatan Kerja (JSA)” perlu dilakukan apabila :
A. Sebelum mula kerja ditempat kerja
B. Apabila terdapat perubahan kerja asal
C. Perubahan cuaca
D. Semua diatas
12. Apabila anda memerhatikan sebarang keadaan atau perbuatan yang tidak selamat, apa yang perlu anda buat ?
A. Beri teguran yang membina atau menghadang / menyekat keadaan yang tidak selamat
B. Guna ‘Analisa Keselamatan Kerja’ (JSA) Sebagai rujukan
C. Isi boring ‘Pemerhatian Pencegahan Insiden’ (IPO)
D. Catat dalam buku log
13. JSA mengandungi semua langkah kerja yang berkaitan dengan tugasan atau aktiviti
A. Benar
B. Salah
14. JSA perlu dikemaskini apabila ?
A. Hazard baru atau hazard yang tidak dirancang dikenal pasti ditempat kerja
B. Apabila keadaan atau suasana kerja berubah (Contoh : Perubahan cuaca)
C. Terdapat perubahan ahli kumpulan kerja
D. Semua jawaban diatas
15. Aktiviti mana yang boleh menyebabkan anda diberi teguran (Intervention) ?
A. Anda menggunakan “Safety glasses” ketika tugas menggerudi
B. Anda makan tengah hari bersama rekan sekerja anda
C. Anda kelihatan letih & mengantuk
D. Anda menggunakan tangga mengikut piawaian keselamatan
16. JSA adalah dokumen bertulis mengenai langkah kerja, Hazaed yang didapati dan langkah keselamatan yang diambil
A. Benar
B. Salah
17. Bagaimana anda menegur perbuatan yang tidak selamat ?
A. Menengking pekerja tersebut
B. Menggunakan perkataan yang kasar dan kesat
C. Memberi nasehat yang jelas dan dengan penuh perihatin
D. Mengabaikan sahaja pekerja tersebut
18. Keadaan bekerja yang mana akan dicatatkan sebagai keadaan tidak selamat (Unsafe Condition) dalam boring UCUX ?
A. Pekerja memakai PPE yang lengkap semasa bekerja
B. Penyelia menasihati pekerja untuk bekerja dengan selamat
C. Penghadang dan “Grating” yang terkakis teruk di deck pengeluaran
D. Kelihatan bot nelayan berda berhampiran dengan pelantar
19. Namakan alat untuk mengenal pasti punca asas sebenar ((Basic Root Cause) bagi kemalangan nyaris ?
A. 5 WHYS
B. IPO
C. SPSA
D. JSA
20. Pilih mengapa kita perlu merancang untuk menjalankan activity IPO
A. Menjadikan IPO sebagai perkara utama
B. Membuat prosese IPO formal
C. Memastikan semua pihak selesa dengan masa yang dicadangkan
D. Semua diatas
Baca Juga:
- Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 02"
- Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 03"
- Bagaimana Cara Kerja Towing Approval Survey Kapal AHTS
- ISTILAH - ISTILAH ANCHORE HANDLING
- MACAM MACAM JANGKAR KAPAL
- OFFSHORE (Marine Safety & Competency Assessment)
0 Response to "Assessment Untuk Kerja Kapal Offshore AHT / AHTS / CREWBOAT & Lainnya "BAGIAN - 01""
Post a Comment